РЕЦЕНЗИЈА / КРИТИКА


Некад и топла реч бива спас...

И заиста, не само особе оболеле од ретких болести којима је Ивица поклонио овај стих, већ и многи други, пронаћи ће уточиште у његовој поезији. Понајпре родитељи, многобројна браћа и сестре (што по крви, што по мастилу), кумови. Никога Ивица не заборавља, ни колевку, ни Филипа Вишњића, ни Косово, ни јужњачку душу Боре Станковића, што се најбоље види док поје перо дијалектом, тако драгоценим за очување идентитета и културе. Награде које је добио за ту област свог стваралаштва, нека говоре више од мене.
Уме Ивица да запева и дашком православља, уме и да урликне вучје поетично. Тада је свој, док се поистовећује са вуковима горским, и док води борбу ,,смертника'' до ,,руј-зоре'', са ,,санковитом творевином што се живот зове''. Додуше, за њега је живот и ,,неспокојни амбис''. То се из дубине песничког бића јавља цењени Едгар Алан По. Има у Трајковићу и пркоса Ђуре Јакшића, таме Симе Пандуровића и Владислава Петковића Диса, а највише Јесењина (циклус Поета са села и песма ,,Смрт мачка'' као хуманошћу обојен пандан ,,Песми о керуши'') и Бранка Миљковића (Лабуд поетични).
Када пева о љубави, то је бескрајно романтичарски: ружа, дева, руско село, камин, плаве очи и – забрањена љубав. Иако су бродолом и растанак на раскршћу неминовност, Ивица пише оду нежној жени, поредећи је са птицом којој су потребни само топао длан и мало љубави. А Ивици је довољно да, угледавши девојку на перону велеградском, одлично разуме снове свих оних који долазе из провинције, али, исто тако, и да се прошета античким пољем, у маестралној поеми ,,Орфеј и Еуридика'', где се, поред митологије, нашло места и за акростих у Орфејевој тужбалици (акростих Трајковић често користи, као и форму прстена у већини својих песама).
Лишен сваке сујете, Трајковић не жели да се памти он, већ његови стихови. Уверавам га да ће тако и бити, а до доласка црних врана и опела песнику понора, чека га сестра на ,,миомирис-клеки''. Ниси одавно долазио, бато мој.

Жељка Ковачевић,
Мастер професор српске књижевности и језика







 ____________________________________________________________________________________

... 







------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------